……………………………………….. LİSESİ 2015-2016 EĞİTİM
ÖĞRETİM YILI
10. SINIFLAR (..... TARİH DERSİ II. DÖNEM II. YAZILI SORULARIDIR
10. SINIFLAR (..... TARİH DERSİ II. DÖNEM II. YAZILI SORULARIDIR
1. Osmanlı Devleti’nde;
I “Ülke hanedanın ortak malıdır.” anlayışına son verilmesi
II. Mebusan Meclisi’nin kabul ettiği yasaların uygulanması
III. Saray kadınları, sadrazamlar ve saray ağalarının padişah adına fermanlar yayınlamaları
IV. Şehzadelerin sancağa gönderilmesi
Gelişmelerinden hangilerinin padişahın mutlak otoritesinin bozulmasını doğrudan etkilediği savunulabilir?
A) I ve IV B) II ve III C) II ve IV
D) III ve IV E) I, II ve IV
2. Osmanlı Devleti’nde;
— Divan başkanlığını padişah yerine sadrazamın yapması
— Şehzadelerin sancağa çıkması uygulamasından vazgeçilmesi
— Ekber ve Erşed sisteminin uygulanmaya başlanması
Gelişmelerinin ortak sonucu olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Divan’ın önemli hale gelmesi
B) Sadrazamların zamanla güçlenmesi
C) Padişahın otoritesini artırması
D) Devletin kurumsallaşmaya başlaması
E) Islahat yapma gereğinin ortaya çıkması
3. Osmanlı Devleti’nde devletin ve yönetimin başı padişahtır.
Fatih Döneminde veliaht olan şehzadelerin sancaklarda vali olarak
görev alması kural haline getirilmiştir.
Böyle bir uygulamanın sebebi aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Devletin büyük devletler yanında yerini almasını sağlamak
B) Tımar sisteminin kontrolünü sağlamak
C) Kapitülasyonların etkisini azaltmak
D) Şehzadelerin devlet yönetimi için eğitilmelerini sağlamak
E) Sancaklardaki halkın devlete bağlılığını sağlamak
S–4) Hızlı sanayileşmenin başladığı XVIII. Ve XIX. yüzyıllarda
Osmanlı Devleti’nin gelir kaynakları içerisinde sanayinin olmaması
aşağıdakilerden en fazla hangisine dayandırılabilir?
A) İhracat ürününe ihtiyaç duyulmasına
B) Tarımsal ürünlerin ithal edilmesine
C) Sanayileşmiş devletlere verilen kapitülasyonlara
D) Sanayi üretiminin gerçekleşmesine
E) Osmanlı topraklarının stratejik öneme sahip olmasına
S–5) Osmanlı Devleti, XVII. Yüzyılda güç de olsa bazı yerleri fethe-
debilmiş, XVIII. Yüzyıldan itibaren ise toprak kayıplarını önlemeye
çalışmıştır.
Bu durumun Osmanlı Devleti’ni yönetenleri aşağıdaki alanların
hangisinde yenilikler yapmaya yönelttiği savunulabilir.
A) Yönetim B) Hukuk C) Maliye
D) Eğitim E) Ordu
S–6) Osmanlı Devleti’nde kale muhafızlarına ve tersane giderlerine ayrılan toprak aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ocaklık B) Paşmaklık C) Mukataa
D) Yurtluk E) Mülk
S–7) Aşağıdakilerden hangisi Osmanlı ordusunu oluşturan kapıkulu askerlerinin tımarlı sipahilerden farklı olan özelliklerinden değildir?
A) Ulufe denen maaş almaları
B) Devşirme kökenli olunması
C) Başkent ve sarayın güvenliğinin sağlanması
D) İstanbul’da bulunması
E) Her an savaşa hazır bulunması
S–8) Osmanlılarda toprağı kullanma hakkı, devletin denetimi al-
tında halka verilmişti. Devlet, toprağını iyi kullanmayan ve arka
arkaya üç yıl boş bırakanların topraklarını ellerinden alıp başka-
larına verebilirdi.
Böyle bir uygulamanın en önemli amacı ne olabilir.
A) Toprak sahiplerinden vergi almak
B) Devlet memurları ve askerlerin maaşlarını karşılamak
C) Toprak üzerindeki haklarını korumak
D) Üretimin sürekliliğini sağlamak
E) Üreticilere yardımcı olmak
S–9) Osmanlı Devleti’nde II. Mehmet kendi adıyla bilinen
Kanunnamesinde hükümdara iktidarın korunması için “kardeş
katli” hükmünü yasallaştırmıştır.
I. Ahmet ise veraset sistemini değiştirerek hanedanın
en yaşlı ve en akıllı üyesinin hükümdar olması kuralını getirmiştir.
Buna göre;
I. Devlet, hanedanın ortak malı sayılmıştır.
II. Saltanat kavgalarına son verilmek istenmiştir.
III. Şehzadelere devlet deneyimi kazandırılmak istenmiştir.
IV. Saray masrafları azaltılmıştır.
V. Valide sultanların saltanatı başlamıştır.
yargılarından hangilerine ulaşılabilir?
A) III ve IV B) I ve II C) yalnız I
D) yalnız III E) III ve IV
S–10) Osmanlı Devleti’nde devlet işlerinin görüşüldüğü yere
Divan-ı Hümayun denilmiştir. Başlangıçta divan üyelerinin sayısı
Az iken zamanla bu üyelerin sayısında artış görülmüştür.
Bu artışın sebebi;
I. Padişahın yetkilerinin azaltıldığının
II. Sınırların genişlemesiyle yeni ihtiyaçların doğduğunun
III. Divan’ın devlet yönetimindeki etkinliğinin azaldığının
Yukarıdakilerden hangilerinin kanıtı olabilir?
A) yalnız I B) yalnız II yalnız III
C) I, II ve III E) II ve III
S–11) Osmanlı Devleti’nde Anadolu’daki zanaatkârlar “lonca”
Denilen zanaat gruplarına ayrılarak yöneticilerini kendileri seçer-
ler ve aynı esnaf grubundan olanlar birbirlerine destek verirlerdi.
Buna göre;
I. Zanaatkârlar arasında dayanışma olduğu
II. Loncaların devlet yönetiminde etkili olduğu
III. Loncalarda demokratik anlayışın olduğu
Yargılarından en çok hangilerine ulaşılabilir?
A) yalnız I B) yalnız II C) yalnız III
D) II ve III E) I ve III
S–12) Osmanlı Devleti’nde kesinlikle satılamayan ve başkasına
bağışlanamayan toprak aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mülk B) Dirlik C) Vakıf
D) Tımar E) Has
S–13) Osmanlı Devleti’nde, Müslüman olan halk askerlik, tarım
ve hayvancılıkla ilgilenirken; gayrimüslim halk ticaretle ilgilen-
miştir.
Gayrimüslimlerin ticaretle ilgilenmeleri aşağıdakilerden hangi-
sine dayandırılabilir?
A) Halkın büyük çoğunluğunun Müslüman olmasına
B) Müslümanların ticarete olan ilgisinin az olmasına
C) Şehirlerde oturanların genellikle gayrimüslim olmasına
D) Gayrimüslimlerin devlet memuru ve asker olma haklarının olmamasına
E) Devletin gelirinin ticarete dayanmasına
S–14) Osmanlı Devleti’nde ikilikler yaşanmasında;
I. Medreselerin yanında Avrupa tarzı eğitim veren okullar açılması
II. Şer’i mahkemelerin dışında açılan mahkemelerde batılı tarzda hukuk kurallarının geçerli olmaya başlaması
III. Orduda alaylı subayların yanı sıra okuldan yetişen subayların görev yapması
Durumlarından hangilerinin etkili olduğu söylenebilir.
A) I, II ve III B) yalnız I C) Yalnız II
D) I ve II E) yalnız III
S–15) Osmanlı Devleti’nde devlet memuru yetiştirmek için kurulan eğitim kurumu aşağıdakilerden hangisidir?
A) Medrese B) Enderun C) Süleymaniye
D) Sahn-ı Seman E) Sıbyan Mektepleri
S–16) Padişah adına fermanlara tuğrasını çeker
Devlet topraklarının kaydını tutardı
Bu vazifeler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A) Vezir B) Defterdar C) Nişancı
D) Müftü E) Kazasker
S–17) 23 Aralık 1876’da Kanun-i Esasi’nin ilanı ile başlayıp 14 Şubat 1878’de Meclis-i Mebusan’ın kapatılmasına kadar süren döneme I. Meşrutiyet Dönemi denir.
Bu dönemde;
I. Halkın yönetime katılımı vardır.
II. Milli iradenin sona ermesi I. Meşrutiyet Dönemini de sona erdirmiştir.
III. Demokrasi, yönetime egemen olmuştur.
Yukarıdaki yargılardan hangileri söylenebilir?
A) yalnız I B) yalnız II C) yalnız III
D) I ve II E) I, II ve III
S–18) Aşağıda verilenlerden hangisi vakıf sisteminin Osmanlı Devleti’ne sağladığı faydalardan biri değildir?
A) Eğitim ve sağlık kurumlarının ihtiyacının giderilmesi
B) Yardıma muhtaç olanların ihtiyaçlarının giderilmesi
C) Osmanlı yerleşim yerlerinin bayındır hale getirilmesi
D) Sosyal dayanışmanın artması
E) Hazine gelirlerinin artırılması
S–19) Osmanlı Devleti’nde;
I. Kazalar kadıların idari görevler üstlendiği yerlerdi.
II. Köylerde kadılar en büyük amir olarak bulunuyordu.
III. Eyaletlerde askerde ve idari teşkilatlanmanın başında beylerbeyi bulunmaktaydı.
IV. Sancakbeyleri savaş zamanında sancağındaki askerlerle savaşa katılmaktaydı.
Taşra yönetim birimleriyle ilgili verilen bilgilerden hangilerinin doğru olduğu savunulamaz?
A) Yalnız II B) Yalnız I C) II ve III
D) II ve IV E) III ve IV
S–20) Osmanlı Devleti’nin üst düzey yönetim organı Divan-ı Hümayun’du. Divan’da devletin yönetimini üstlenen sınıfların temsilcileri bulunmaktaydı.
Bu yargıya;
I. Askerlik işiyle uğraşanlar
II. Esnaf birliklerinin yöneticileri
III. İlim ve eğitim işiyle uğraşanlar
IV. Yazışmaları ve fermanları hazırlayanlar
Sınıflarından hangileri örnek gösterilemez?
A) yalnız II B) I ve II C) II ve III
D) III ve IV E) I, II ve III
Not: Her soru 5 puandır. Başarılar dilerim
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.