Fazıl
Hüsnü Dağlarca ( 1914- …)
a)
Çağdaş Türk
şiirinde başlı başına bir 'ekol' olan Fazıl Hüsnü Dağlarca, şiire soyut
konularla başlamıştır.
b)
1933’de
çıkardığı “Yavaşlayan Ömür” şiiriyle edebiyat dünyasında tanınmaya başlamıştır.
c)
Cumhuriyet
dönemi şiirimize Necip Fazıl Kısakürek’le birlikte yeni duyuş ve düşünüşler
getirmiştir. Bu anlayışın ilk örneği Akif Paşa’da görülmüş , bundan sonra
Abdülhak Hamit’te , Necip Fazıl’da ,Ziya Osman Saba’da ve Fazıl Hüsnü
Dağlarca’da geliştirilerek devam etmiştir.
d)
Şiirlerinde
II. Yeni Hareketi’nin temsilcileri ( Turgut Uyar , Edip Cansever vs. ) gibi
sürrealizmden etkilenmiş , bilinçaltına inmeye çalışmıştır.
e)
Şiirlerinde
devamlı bir değişme görülmüştür. ( Kurallı biçimlerden kuralsız biçimlere,
anlamsız konulardan yalın bir anla- tıma ) Bu nedenle şairimizin şiirlerini :
destanlar , toplumcu-gerçekçi şiirler ve felsefi lirik şiirler olarak sınıflandırabiliriz.
f)
Bireysel
tutkuları ve toplumsal gerçekleri bol mecaz ,hayal ve simgelerle süsleyerek
anlatmıştır. Bu yönüyle Fecr-î Âtî döneminin usta kalemi Ahmet Haşim’e benzer.
g)
1967’de
ABD'deki Milletlerarası Şiir Forumu tarafından "En iyi Türk Şairi"
seçilmiştir.Hiçbir edebi akım ve kişilikten etkilenmemiş özgün bir
şairimizdir.Şair sanat eserinin tanımını şu cümleyle yapar : “Sanat eseri hem
bir saat gibi içinde bulunduğumuz zamanı, hem de bir pusula gibi gidilmesi
gereken yönü işaret etmelidir."
h)
Kendine özgü hayaller,
benzetmeler , semboller hazinesinden kuvvet aldığı görülür. 1970’de sayısı 34’ü
bulmuş kitapları içinde “Çocuk ve Allah, Daha, Çakırın Destanı, Toprak Ana, Aç
Yazı, Asu , Türk Olmak, Haydi “özellikle ön planda yer alır.
i)
Mısralarında tarihsel gerçeklerle
olağanüstülüğü bağdaştırmıştır. Bu nedenle Cumhuriyet dönemi şairleri
içerisinde destanımsı özellikler taşıyan şiirler bakımından en kapsamlı olan
şairimizdir.
Çakırın Destanı (1945) , Üç Şehitler Destanı (1948), İstanbul-Fetih Destanı (1953), Cezayir Türküsü (1961) ,Çanakkale Destanı (1965), Kubilay Destanı (1968) ,Yedi Memetler (1964), 19 Mayıs Destanı (1969
Çakırın Destanı (1945) , Üç Şehitler Destanı (1948), İstanbul-Fetih Destanı (1953), Cezayir Türküsü (1961) ,Çanakkale Destanı (1965), Kubilay Destanı (1968) ,Yedi Memetler (1964), 19 Mayıs Destanı (1969
j)
Dağlarca çocuk
şiirleri de yazdı. Bu alanda ilk kitabı “Açıl Susam Açıl” Yugoslavya’da basıldı (Üsküp, 1967),bunu İstanbul’da çıkan “Kuş Ayak (1971), Arkaüstü (1974), Yeryüzü
Çocukları (1974), Yanık Çocuk- lar Koçaklaması (1976), Balina ile Mandalina
(1977),Yaramaz Sözcükler (1979), Göz Masalı (1979), Şeker Yiyen Resimler
(1980), Çocuk ve Allah ( Adı en bilinen eseridir.) ”
k)
Yaratılışı kâinatın
sırlarını araştırmaya çalışır. Bireysellikten evrenselliğe ulaşmayı
amaçlamıştır.
l)
Özdeyiş
niteliğinde nesir örnekleri vardır. ( Bu yönüyle Tanzimat şairi Ziya Paşa ve
Servet-i Fünûn şairi Cenap Şahabettin’e benzer.)
m)
Asonanslara,
söyleyişi kuvvetlendiren tekrarlara ve günlük konuşmalarda şiir güzelliğini
anımsatan ses kompozisyonlarına önem verir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.