NAMIK KEMAL
Vatan Şairi ve
Hürriyet Şairi olarak anılır.
Edebiyat dünyasına ilk
önce divan şiiri tarzında yazdığı şiirlerle girmiştir.
Ona Namık mahlasını Eşref Paşa vermiştir.
Encümen-i Şuara’ya
katılmıştır.
Namık Kemal’in
şiirleri içerik olarak 1862 yılında Şinasi’yi tanımasından sonra değişmiştir.
Bu tarihten sonra
şiirlerinde vatan ve millet sevgisi, hürriyet, hak, hukuk, adalet gibi temaları
işlemiştir.
Toplum için sanat
anlayışını benimsemiştir.
Genç Osmanlılar
hareketi mensubudur.
Tasvir- Efkar
gazetesinde çalışmış, 1865’te Şinasi Paris’e gidince gazeteyi tek başına
çıkarmıştır. 1867’de siyasi nedenlerden dolayı Paris’e kaçmış, oradan Londra’ya
geçerek Ziya Paşa ile birlikte Hürriyet gazetesini çıkarmıştır. 1871’de İbret
gazetesini çıkarmıştır.
Sahnelenen ilk
tiyatro eseri Vatan Yahut Silistre’yi yazmıştır. Bu piyesin 1873’te
sahnelenmesinden sonra Magosa’ya sürgün edilmiştir. Birçok eserini burada
sürgünde iken yazmıştır. V. Murat’ın tahta çıkması üzerine affedilerek
İstanbul’a dönmüştür.
Osmanlıcılık fikrini
savunmuştur.
Romantizmden
etkilenmiştir.
Aruz ölçüsünü
kullanmış, hece ile şiir denemesi yapmıştır.
Önemli şiirleri:
Hürriyet Kasidesi, Vatan Mersiyesi, Vatan Türküsü, Murabba, Vaveyla
İlk edebi roman olan
İntibah’ı yazmıştır.
İlk tarihi roman olan
Cezmi’yi yazmıştır.
En önemli eleştiri
kitapları Tahrib- Harabat ve Takip’tir.
Tahrib-i Harabat’ı
Ziya Paşa’nın yazmşı olduğu Harabat adlı esere karşı yazmıştır. Takip adlı
eserinde bu eleştirilerine devam etmiştir.
Tiyatroyu faydalı bir
eğlence olarak nitelendirmiş, halkın eğitiminde bir araç olarak görmüştür.
Lisan-ı Osmaninin
Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazatı Şamildir adlı eleştiri yazısı önemlidir.
(1866 Tasvir-i Efkar) divan edebiyatını eleştirmiştir.
Eserleri: İntibah,
Cezmi, (roman)
Vatan Yahut Silistre,
Zavallı Çocuk, Gülnihal, Akif Bey, Celaleddin Harzemşah, Karabela (Tiyatro)
Tahrib-i Harabat,
Takip, Renan Müdafaanamesi, Mukaddime-i Celal, İrfan Paşa’ya Mektup (eleştiri)
Magosa Mektupları
(anı)
Kanije, Devr-i
İstila, Barika-ı Zafer, Evrak-ı Perişan, Büyük İslam Tarhi, Silistre Muhasarası (tarih
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.